برگزاری کارگروه تقویت نمایشگاه‌ها در توسعه تجارت خارجی

برگزاری کارگروه تقویت نمایشگاه‌ها در توسعه تجارت خارجی
  • دسته بندی: اخبار سایت
  • تاريخ: ۱۴۰۳/۰۹/۱۵
  • تعداد بازدید: 205
  • به اشتراک بگذارید:

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران:

نمایشگاه‌ها مرکز تجارت خارجی استان‌ها باشند

13 آذر 1403، تهران - به دعوت مدیرکل ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، کارگروهی با حضور مدیران عامل مراکز نمایشگاهی کلان‌شهرهای کشور، به منظور تقویت نقش نمایشگاه‌ها در توسعه‌ی تجارت خارجی، در محل دفتر ریاست این اداره‌کل برگزار گردید. در این کارگروه، محمود بازاری، مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، رحیم جلیلی، مدیرعامل نمایشگاه خوزستان و رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران، حبیب ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه تبریز، احمدرضا طحانیان، مدیرعامل نمایشگاه اصفهان و نایب رئیس انجمن، فرزین سلطانی، سرپرست نمایشگاه مشهد، محسن نهاوندی، مدیرعامل نمایشگاه فارس، و مرتضی هاشمی، دبیرکل انجمن، به ایراد نقطه‌نظرات گوناگون و بررسی راهکارهای توسعه‌ی تجارت خارجی کشور از طریق مراکز نمایشگاهی پرداختند. 
در ابتدای این جلسه، رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، ضمن تقدیر از حمایت‌های اخیر سازمان توسعه تجارت از انجمن و تفویض اختیارات اجرایی به این تشکل، ابراز داشت: امیدواریم با تفویض اختیارات بیشتر، بسیاری از مشکلات و چالش‌های موجود برطرف شوند. رحیم جلیلی، با اشاره به عزم جدی انجمن بر انجام اقدامات مثبت در صنعت نمایشگاهی کشور، این تشکل را بازوی سازمان توسعه تجارت دانست و عنوان نمود: باید مراکز نمایشگاهی سراسر کشور، بدانند که انجمن با تمام توان آن‌ها را در رفع مشکلاتشان یاری می‌رساند. مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان، با بیان اینکه این کارگروه برای برگزاری نمایشگاه‌های اثرگذار و بین‌المللی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: برخی مراکز نمایشگاهی کشور با توجه به ظرفیت و پتانسیل خود می‌توانند در موضوعات خاص، به عنوان یک برند در سطح کشور و منطقه مطرح شوند که این برندسازی، نقش راهبردی در توسعه‌ی تجارت خارجی خواهد داشت؛ به عنوان مثال، نمایشگاه خوزستان برند نفت و گاز و اصفهان برند گردشگری را دارد. وی با تأکید بر اینکه بعضی از موضوعات نمایشگاهی که منحصر به تهران هستند، به سمت مراکز نمایشگاهی توانمند سوق داده شوند، به نمایشگاه‌های توسعه‌ی صادرات در مراکز سطح کشور اشاره و عنوان داشت: تجارت خارجی را می‌توان از طریق مراکز نمایشگاهی کلان‌شهرها و استان‌های مرزی توسعه بخشید. 
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز نیز در خصوص مسائل پیش روی تعاملات خارجی در نمایشگاه‌ها به ایراد سخن پرداخت. حبیب ماهوتی با اشاره به استقبال قابل قبولی که مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی از نمایشگاه‌های تبریز دارند، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل تحریم‌ها از یک سو، و جنگ‌های جاری در منطقه از سوی دیگر، استقبال خارجی‌ها از نمایشگاه‌های ما روز به روز تضعیف می‌شود. وی با اشاره به علاقمندی بنگاه‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های ایران، عنوان داشت: هرچند در نمایشگاه‌های متعدد ما، هیئت‌های خارجی از کشورهای مختلف حضور دارند، اما به دلیل تحریم‌ها، این مشارکت‌ها و بازدیدها چندان علنی و با برد تبلیغاتی انجام نمی‌شود. 
در ادامه‌ی جلسه، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، با اشاره به حمایت‌های اخیر سازمان توسعه تجارت، تأثیرگذاری انجمن در راستای اهداف این سازمان را رو به رشد ارزیابی و تأکید کرد: نقش همگرایانه‌ی انجمن با حمایت سازمان توسعه‌ تجارت، منجر به تقویت یک نظام قاعده‌مند در صنعت نمایشگاهی کشور خواهد شد. احمدرضا طحانیان، در خصوص موضوع جلسه، به مشکلات برگزاری نمایشگاه‌های «بین‌المللی» اشاره کرد و خواستار تسریع در روند صدور مجوزات این نمایشگاه‌ها شد. نایب رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، همچنین به مشکلات جاری در سایت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه ارگان‌ها و نهادهایی در خصوص نمایشگاه‌ها اعمال نظر می‌کنند که شناخت و دلسوزی کافی نسبت به صنعت نمایشگاهی ندارند. 
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز در این جلسه به ارائه‌ی نقطه‌نظرات خود پرداخت و با اشاره به موازی‌کاری‌هایی که صورت می‌گیرد، خواستار تجمیع ظرفیت‌ها و وحدت رویه در صنعت نمایشگاهی کشور شد. فرزین سلطانی، با اشاره به اینکه گروه کارشناسی سازمان ملل در سال 2005، فعالیت‌های نمایشگاهی را به عنوان یک صنعت متمایز به رسمیت شناخته است، خواستار اطلاق رسمی عنوان «صنعت» به فعالیت‌های نمایشگاهی در کشور شد. وی همچنین عنوان داشت: صنعت نمایشگاهی ایران، می‌تواند با استفاده از تبلیغات، تحقیقات بازار و ایجاد برندهای جهانی، در راستای رفع مشکلات کشور و توسعه‌ی تجارت خارجی، ارزش افزوده ایجاد کند. سرپرست نمایشگاه مشهد مقدس، با اشاره به اهمیت توانمندسازی و تربیت نیروی انسانی جوان برای صنعت نمایشگاهی کشور، به بیان ضرورت انتشار و سنجش دقیق آمار و تدوین استانداردهای این حوزه پرداخت. 
در ادامه‌ی جلسه، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی فارس، به مشکلات مربوط به برگزاری نمایشگاه‌ها در خارج از سایت‌های مصوب پرداخت و با اشاره به ابلاغیات متعدد سازمان توسعه تجارت در این خصوص، گفت: متأسفانه با وجود تمام این بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها، همچنان شاهد برگزاری نمایشگاه‌های خارج از سایت‌ها هستیم. محسن نهاوندی با اشاره به موضوع نمایشگاه‌های «بین‌المللی» و مشکلات موجود در این خصوص، به ضرورت تصویب عناوین بین‌المللی قبل از شروع سال جدید تأکید کرد. 
دبیرکل انجمن نیز با اشاره به حسن همکاری سازمان توسعه تجارت با انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، از این سازمان تقدیر و تشکر کرد و خواستار تداوم حمایت‌ها شد. مرتضی هاشمی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها خارج از سایت‌های مصوب، مشکل اکثر مراکز نمایشگاهی کشور است، تأکید کرد به منظور رفع همپوشانی‌ها، لازم است صدور مجوز نمایشگاه‌های خارج از سایت، با مرکز نمایشگاهی‌ اصلی آن استان باشد. 
پس از ایراد نقطه‌نظرات اعضای جلسه، محمود بازاری، مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، با تأکید بر بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای تقویت صنعت نمایشگاهی کشور، عنوان داشت: هدف این صنعت، در نهایت باید بهبود تجارت خارجی باشد. وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های نمایشگاهی، باید به نحوی پیش رود که مرکز نمایشگاهی هر استان، مرکز تجارت خارجی آن استان نیز باشد، افزود: سایت‌های نمایشگاهی هر استان، باید به محلی برای توسعه و بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای آن استان تبدیل شوند که البته الزامات این کار، باید با حمایت دولت، توسط خود سایت‌ها فراهم گردد. آقای بازاری، با اعلام اینکه سازمان به دنبال ایجاد مراکز تجارت خارجی در محل سایت‌های نمایشگاهی کلان‌شهرها است، به برندسازی موضوعی نمایشگاه‌ها اشاره و ابراز نمود: بعضی از مراکز کشور، ظرفیت بالایی برای برند شدن در موضوعات مختلف را دارند که نفت و گاز در خوزستان و گردشگری در اصفهان نمونه‌هایی از آن هستند. 
مدیرکل دفتر ترویج تجارت، توسعه‌ی زیرساخت‌های مراکز سطح کشور از طریق جذب سرمایه را ضروری خواند و با پیشنهاد عرضه‌ی سهام شرکت‌های نمایشگاهی در بورس و فرابورس، این اقدام را رویکردی مؤثر در راستای تقویت بنیه‌ی مالی شرکت‌ها و همچنین مردمی‌سازی این مراکز دانست. وی با اشاره به اینکه انجمنی از نظر سازمان توسعه تجارت، مورد تأیید است که زیرمجموعه‌ی اتاق بازرگانی باشد، تأکید کرد: ما پروژه‌های خوبی را با انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران پیش برده‌ایم تا این انجمن، تبدیل به محور صنعت نمایشگاهی کشور بشود. 
به نظر می‌رسد با توجه به هماهنگی فزاینده و مثبتی که میان انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با سازمان توسعه تجارت وجود دارد، به زودی شاهد ارتقای هر چه بیشتر نقش صنعت نمایشگاهی کشور در توسعه‌ی تجارت خارجی خواهیم بود. 
انتهای پیام/