تهران، 21 خرداد 1404 - نشستی تخصصی به منظور بررسی مسائل و مشکلات صنعت نمایشگاهی کشور، میان هیئت مدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، با امیر روشنبخش قنبری، معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد که در آن، بر جایگاه انجمن، به عنوان بازوی اجرایی سازمان و هماهنگکنندهی فعالیتهای نمایشگاهی کشور تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن نمایشگاههای بینالمللی
ایران، در ابتدای این جلسه، رحیم جلیلی با اشاره به اینکه این انجمن، نظمدهی،
ساماندهی و سازماندهی صنعت نمایشگاهی کشور را با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران هدف
اصلی خود میداند، خاطرنشان کرد: تاکنون هر طرح کارشناسی که از سوی سازمان توسعه
تجارت به انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران پیشنهاد شده یا در قالب مأموریت محول
گردیده، با تمام قوا در این انجمن به انجام رسیده است. وی به تداوم برنامههای
متعدد این انجمن که از اواخر سال 1402 طراحی و اجرا شدهاند، پرداخت و با برشمردن
طرحهای راهبردی و اقدامات انجامشدهی انجمن، عنوان کرد: کاهش مشکلات صنعت نمایشگاهی
کشور و استفادهی حداکثری از ظرفیتهای موجود، نتیجهی مستقیم این طرحها و
اقدامات میباشد.
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با تأکید
بر اینکه برای برگزاری هر نمایشگاهی، همه باید از قوانین و دستورالعملهای سازمان
توسعه تجارت ایران تبعیت کنند، انتقاد کرد: یکی از مشکلات جدی، عدم تحویل به موقع تقویم
نمایشگاهی برخی مراکز مثل کیش و شهر آفتاب است که باعث بروز تداخل در برگزاری نمایشگاههای
مختلف شده است. وی همچنین گلایه کرد: متأسفانه مجوز تأسیس سایت نمایشگاهی در
شهرستانهای کوچک، بدون وجود زیرساختهای لازم آن هم در شهرهایی با جمعیت کم و
بدون امکانات، از بعضی ارگانها در حال صدور است که اینگونه اقدامات، کل صنعت نمایشگاهی
کشور را تضعیف میکند. وی در پایان تأکید کرد: مأموریت ذاتی این انجمن در امور نمایشگاهها
است که در این مسیر نیز حرکت میکند؛ هر نهاد و تشکل دیگری هم باید به وظایف ذاتی
خود عمل کند و ارگانهای متعدد دولتی و غیر دولتی، که ذاتاً هیچ ارتباطی با فعالیتهای
نمایشگاهی ندارند، نباید به هیچ عنوان در کار مراکز نمایشگاهی دخالت کنند.
در ادامهی این جلسه، احمدرضا طحانیان، نائب رئیس
انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران، به بیان اهمیت ضوابط اجرایی و تقویم
نمایشگاهی 1404 صادره از سازمان توسعه تجارت پرداخت و عنوان داشت: سازمان توسعه
تجارت با صدور این دستورالعمل، از تداوم بخش مهمی از موانع و مشکلات جاری در صنعت
نمایشگاهی کشور جلوگیری کرده است و به همین جهت، تداوم حمایت سازمان از اجرای کامل
این دستورالعمل یک ضرورت بزرگ است.
مسعود خداداد مترجمی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی
ارومیه نیز، با اشاره به مسائل خاص مرکز نمایشگاهی ارومیه، بیان کرد: اتحادیههای صنایع
مختلف، میتوانند برای شرکت در نمایشگاهها با انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران
مشارکت داشته باشند.
سید رضا قندیلی عضو هیئت مدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی
ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: توسعهی
مراکز نمایشگاهی به عنوان مراکز چندمنظوره، اعم از مراکز تجاری، به صورت همزمان میتواند
در دستور کار باشد و مرکز زنجان این آمادگی را دارد که به عنوان پایلوت این کار را
انجام دهد.
مرتضی هاشمی، دبیرکل انجمن نمایشگاههای بینالمللی
ایران نیز با اشاره به تعامل سازندهی سازمان و انجمن در ساماندهی فعالیتهای
نمایشگاهی کشور، از سازمان توسعه تجارت به جهت حمایتی که از انجمن نمایشگاههای
بینالمللی ایران داشته است، تقدیر و تشکر نمود.
در ادامهی این جلسه، امیر روشنبخش قنبری، معاون
ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران به ایراد سخن پرداخت و با
بیان اینکه نمایشگاههای سراسر کشور باید با رویکرد سازمان توسعه تجارت برگزار شود،
افزود: میزهای توسعهی صادرات به تفکیک استانها تهیه و تدوین شده و انجمن نمایشگاههای
بینالمللی ایران برای نمایشگاههای صادراتمحور میتواند از این تحقیقات انجامشده
استفاده کند. وی همچنین با اشاره به اینکه نمایشگاههای تخصصی در حوزهی توسعهی صادرات
و پایتختهای تجاری، باید با هدف تمرکززدایی از تهران در سایر استانها برگزار شوند،
تصریح کرد: بر اساس یک مصوبهی دولتی، پایتخت تجارت در هر حوزهای را برای استانها
تعیین و از ظرفیت شهرداریها نیز برای توسعهی کسبوکار و تجارت بهرهمند میشویم.
روشنبخش قنبری با اشاره به اینکه انجمن نمایشگاههای
بینالمللی ایران، بازوی سازمان توسعه تجارت ایران است، عنوان کرد: با تقویت این
انجمن نسبت به تعیین آن به عنوان هماهنگکنندهی برگزاری نمایشگاهها اقدام و به
عنوان یک مرجع به مراکز نمایشگاهی معرفی میکنیم. وی تأکید کرد: باید تمهیداتی اندیشیده
شود تا تمام مراکز نمایشگاهی کشور با انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران هماهنگ
باشند.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه
تجارت ایران در پایان یادآور شد: این انجمن به درستی تشکیل شده و تمامی نمایشگاهها
باید با نظر سازمان توسعه تجارت و بعد هم انجمن نمایشگاههای بینالمللی در کشور
برگزار شوند. وی با اشاره به اینکه ساماندهی صنعت نمایشگاهی کشور، نیازمند تدوین
دستورالعملهای ملی از سوی سازمان توسعه تجارت است، تأکید کرد: در این خصوص سازمان
و انجمن باید جلسات هماندیشی برگزار کنند، چون این انجمن بازوی اجرایی سازمان
توسعه تجارت است.
انتهای گزارش.
افزودن نظر جدید